درنشستانقلابهای جهانعرب درکارلتونکالج آمریکا عنوانشد؛
نقش رسانه در اداره افکار عمومی مسلمین برای پذیرش دستورات آمریکائی
رسانههای گروهی و تبلیغات منفی، ابزارهایی هستند که طبقه ممتاز، ناگزیر از استفاده آن است تا بتواند بدون اعمال نیروی فیزیکی، بر مردم حکومت کند. یکی از مفاهیم مهم که «والتر لیپمن» ـ نخبه آمریکایی، نویسنده و برنده دو بار جایزه «Pulitzer» روزنامهنگاری ـ در خصوص آن بحث میکند «تولید رضایت» است، یعنی کنترل و اداره افکار عمومی برای پذیرش دستورات طبقه ممتاز. به نظر لیپمن، عموم مردم، صلاحیت استدلال و تصمیمگیری در مورد موضوعات مهم را ندارند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مرکز علوم انسانی «کارلتون کالج» در آمریکا نشستی در خصوص «دیدگاهها نسبت به بهار عربی(!)» با موضوعیت «نقش موسیقی، رسانههای اجتماعی، فیلم و ادبیات در شکل گیری و تداوم پیروزیهای خاورمیانه و شمال آفریقا» در ماه گذشته برگزار کرد.
بنابر این گزارش، نشست مذکور در حالی برگزار گردید که موج عظیم بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی رو به گسترش بوده و حکومت های دیکتاتور در برخی کشورها سقوط کرده اند. هدایت و کنترل انقلاب های منطقه از اهمیت ویژه ای برای غرب برخوردار است. تاکید بر نقش رسانههای گروهی، بعنوان قویترین ابزار طبقه حاکم برای کنترل و اداره توده مردم برای دستیابی به دموکراسی(!) و انتقال تجربیات آمریکائی به انقلابیون منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، یکی از اصلی ترین محور های این نشست بوده است.
در ادامه گزارشی از این نشست که توسط سایت دانشگاه کارلتون منتشر گردیده است، می آید:
با آغاز خیزشها در تونس و پایان دوران زین العابدین بن علی پس از 23 سال حکومت، ناآرامیها در سراسر خاورمیانه سرایت کرد و بهار عربی را شکل داد. خودسوزی «محمد بوعزیز» باعث شد که صدای پایان دیکتاتوری و فساد در سایتها و شبکههای اجتماعی طنین انداز شود. مردم مصر با موفقیت، حکومت حسنی مبارک را بر انداختند و پس از آن مردم لیبی با پشتیبانی نیروهای غربی قذافی را سرنگون کردند. تظاهرات توده ای مردم در یمن و... با سرکوب نظامی مواجه شد و کشورهای دیگر با قول اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی توانستند مردم خود را آرام کنند.
در سایه سار این فعالیتهای انقلابی، سه استاد «کارلتون کالج ایالات متحده» به بیان تجربیات و دیدگاههای خود نسبت به نقش موسیقی، رسانههای اجتماعی، فیلم و ادبیات در شکل گیری این جنبشهای اعتراضی پرداختند. «پارون کلاین» فارغ التحصیل دانشگاه «تل آویو» است و دکتری خود را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد و هم اکنون استاد زبان و ادبیات عرب در دپارتمان زبانهای خاورمیانه است. زمینه ای مطالعات آکادمی وی شامل ادبیات عرب در دوران میانه، موسیقی در دوران میانه و همچنین موسیقی عربی معاصر میباشد. وی با پخش یک کلیپ موسیقی به نام «صدای آزادی» که توسط گروه نوازندگان جوان در روزهای اولیه انقلاب مصر نواخته شد به اهمیت نقش موسیقی در بهار عربی پرداخت.
«دانا استرنر» استاد فرانسه و علوم انسانی و رئیس دپارتمان مطالعات زبان فرانسه، به شیوهی تأثیرگذاری ادبیات و فیلم بر جنبشهای تونس و... پرداخت. وی در آخرین تحقیق خود در خصوص فرهنگ معاصر، فرانسه زبانان شمال آفریقا به آخرین موارد هویتی ادبیات زبان فرانسه، در فیلمها پرداخت. «دوشتی گوپتا» استاد علوم سیاسی، به نقش جنبشهای اجتماعی و شکل گیری آنها در شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک و تویتر و به مقایسه این جنبشهای انقلابی با دیگر جنبشهای دورههای مختلف پرداخت. وی دکترای خود را از دانشگاه «کورنل» اخذ کرد و تحقیقات او بر ناسیونالیسم، جنبشهای اجتماعی و اعتراضی و افراط گری سیاسی با توجه ویژه به آفریقای جنوبی و بریتانیا تمرکز دارد.
تحلیل:
رسانههای گروهی، قویترین ابزار طبقه حاکم برای کنترل و اداره توده مردم
این رسانهها نظرات و تمایلات مردم را شکل میدهند و تعیین میکنند که چه چیز عادی و چه چیز مناسب است…حتما با خواندن مقالاتی در مورد وجود نمادهای رمزی در بخشهای مختلف فرهنگ رایج سینما، موزیک و سایر صنعتها، این سؤال برایتان مطرح میشود که هدف این نمادها و کسانی که این نمادها را در محصولات رسانهای (موسیقی و فیلم) گنجاندهاند چیست؟
رسانههای گروهی گونهای از رسانهها هستند که با هدف دستیابی به بیشترین مخاطب ممکن، طراحی شدهاند و شامل تلویزیون، فیلمهای سینمایی، رادیو، روزنامه، مجلات، کتابها، آلبومهای موسیقی، بازیهای رایانهای و اینترنت میشوند.
بنابر این گزارش، نشست مذکور در حالی برگزار گردید که موج عظیم بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی رو به گسترش بوده و حکومت های دیکتاتور در برخی کشورها سقوط کرده اند. هدایت و کنترل انقلاب های منطقه از اهمیت ویژه ای برای غرب برخوردار است. تاکید بر نقش رسانههای گروهی، بعنوان قویترین ابزار طبقه حاکم برای کنترل و اداره توده مردم برای دستیابی به دموکراسی(!) و انتقال تجربیات آمریکائی به انقلابیون منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، یکی از اصلی ترین محور های این نشست بوده است.
در ادامه گزارشی از این نشست که توسط سایت دانشگاه کارلتون منتشر گردیده است، می آید:
با آغاز خیزشها در تونس و پایان دوران زین العابدین بن علی پس از 23 سال حکومت، ناآرامیها در سراسر خاورمیانه سرایت کرد و بهار عربی را شکل داد. خودسوزی «محمد بوعزیز» باعث شد که صدای پایان دیکتاتوری و فساد در سایتها و شبکههای اجتماعی طنین انداز شود. مردم مصر با موفقیت، حکومت حسنی مبارک را بر انداختند و پس از آن مردم لیبی با پشتیبانی نیروهای غربی قذافی را سرنگون کردند. تظاهرات توده ای مردم در یمن و... با سرکوب نظامی مواجه شد و کشورهای دیگر با قول اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی توانستند مردم خود را آرام کنند.
در سایه سار این فعالیتهای انقلابی، سه استاد «کارلتون کالج ایالات متحده» به بیان تجربیات و دیدگاههای خود نسبت به نقش موسیقی، رسانههای اجتماعی، فیلم و ادبیات در شکل گیری این جنبشهای اعتراضی پرداختند. «پارون کلاین» فارغ التحصیل دانشگاه «تل آویو» است و دکتری خود را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد و هم اکنون استاد زبان و ادبیات عرب در دپارتمان زبانهای خاورمیانه است. زمینه ای مطالعات آکادمی وی شامل ادبیات عرب در دوران میانه، موسیقی در دوران میانه و همچنین موسیقی عربی معاصر میباشد. وی با پخش یک کلیپ موسیقی به نام «صدای آزادی» که توسط گروه نوازندگان جوان در روزهای اولیه انقلاب مصر نواخته شد به اهمیت نقش موسیقی در بهار عربی پرداخت.
«دانا استرنر» استاد فرانسه و علوم انسانی و رئیس دپارتمان مطالعات زبان فرانسه، به شیوهی تأثیرگذاری ادبیات و فیلم بر جنبشهای تونس و... پرداخت. وی در آخرین تحقیق خود در خصوص فرهنگ معاصر، فرانسه زبانان شمال آفریقا به آخرین موارد هویتی ادبیات زبان فرانسه، در فیلمها پرداخت. «دوشتی گوپتا» استاد علوم سیاسی، به نقش جنبشهای اجتماعی و شکل گیری آنها در شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک و تویتر و به مقایسه این جنبشهای انقلابی با دیگر جنبشهای دورههای مختلف پرداخت. وی دکترای خود را از دانشگاه «کورنل» اخذ کرد و تحقیقات او بر ناسیونالیسم، جنبشهای اجتماعی و اعتراضی و افراط گری سیاسی با توجه ویژه به آفریقای جنوبی و بریتانیا تمرکز دارد.
تحلیل:
رسانههای گروهی، قویترین ابزار طبقه حاکم برای کنترل و اداره توده مردم
این رسانهها نظرات و تمایلات مردم را شکل میدهند و تعیین میکنند که چه چیز عادی و چه چیز مناسب است…حتما با خواندن مقالاتی در مورد وجود نمادهای رمزی در بخشهای مختلف فرهنگ رایج سینما، موزیک و سایر صنعتها، این سؤال برایتان مطرح میشود که هدف این نمادها و کسانی که این نمادها را در محصولات رسانهای (موسیقی و فیلم) گنجاندهاند چیست؟
رسانههای گروهی گونهای از رسانهها هستند که با هدف دستیابی به بیشترین مخاطب ممکن، طراحی شدهاند و شامل تلویزیون، فیلمهای سینمایی، رادیو، روزنامه، مجلات، کتابها، آلبومهای موسیقی، بازیهای رایانهای و اینترنت میشوند.
در قرن گذشته، مطالعات زیادی برای سنجش میزان تأثیر رسانههای گروهی بر مردم با هدف پیدا کردن بهترین روشها جهت تأثیرگذاری بر مردم، انجام شده است. در پی این مطالعات، علم ارتباطات پدید آمد که امروزه در بازاریابی، ارتباطات اجتماعی و در سیاست استفاده میشود. ارتباطات جمعی، ابزاری ضروری برای تضمین کارایی یک حکومت دمکراسی است؛ همچنانکه ابزار ضروری برای برقراری دیکتاتوری نیز هست. تنها تفاوت در طرز استفاده از آن است.
«آلدوس هاکسلی» در سال 1958، در مقدمه کتاب «جهان نوین آینده» مینویسد: «به نظر میرسد نیروهایی ناشناس، از همه جهت ما را وادار میکنند به سمت کابوس جهان نوین حرکت کنیم، در حالیکه توان مواجهه با آن را نداریم و این نیروهای ناشناس، به طور کاملاً محسوسی، توسط نمایندگان سازمانهای تجاری و سیاسی، تشدید و تقویت شدهاند. این در حالی است که این سازمانهای تجاری و سیاسی، برای منفعت گروهی اقلیت، روشهای جدیدی جهت کنترل افکار و احساسات توده مردم ابداع کردهاند.»
بنابراین رسانههای گروهی و تبلیغات منفی، ابزارهایی هستند که طبقه ممتاز، ناگزیر از استفاده آن است تا بتواند بدون اعمال نیروی فیزیکی، بر مردم حکومت کند. یکی از مفاهیم مهم که «والتر لیپمن» ـ نخبه آمریکایی، نویسنده و برنده دو بار جایزه «Pulitzer» روزنامهنگاری ـ در خصوص آن بحث میکند «تولید رضایت» است، یعنی کنترل و اداره افکار عمومی برای پذیرش دستورات طبقه ممتاز. به نظر لیپمن، عموم مردم، صلاحیت استدلال و تصمیمگیری در مورد موضوعات مهم را ندارند.
مترجم: رضا حسنزاده
تاریخ : سه شنبه 91/10/19 | 8:31 عصر | نویسنده : رضا -هزاوه | نظر
.: Weblog Themes By Pichak :.